This paper focuses the attention on a lecture held by the famous playwright Dario Niccodemi at the Jockey Club in Buenos Aires. This little-known and quite untraceable disquisition concerns the evolution of the Italian the atre starting from Goldoni to d’Annunzio. Regarding the text analysis, this study is destined to underline the unconditional and inalienable admiration that Niccodemi had for Gabriele d’Annunzio’s work and in particular for La Figlia di Iorio which was played by his dramaturgic company on the april 1922
In questo saggio si vuole porre l’attenzione su una conferenza pronunciata dal commediografo Dario Niccodemi al Jockey Club di Buenos Aires, dal tema riguardante l’evoluzione del teatro italiano da Goldoni a d’Annunzio. Partendo dall’analisi del testo – malnoto e quasi irreperibile – si è cercato di mettere in rilievo l’incondizionata e inalienabile ammirazione di Niccodemi per l’opera di Gabriele d’Annunzio, in particolare per La Figlia di Iorio messa in scena dalla sua compagnia drammatica nell’aprile del 1922.
Una conferenza di Dario Niccodemi a Buenos Aires
Carla Pisani
Writing – Original Draft Preparation
2022-01-01
Abstract
This paper focuses the attention on a lecture held by the famous playwright Dario Niccodemi at the Jockey Club in Buenos Aires. This little-known and quite untraceable disquisition concerns the evolution of the Italian the atre starting from Goldoni to d’Annunzio. Regarding the text analysis, this study is destined to underline the unconditional and inalienable admiration that Niccodemi had for Gabriele d’Annunzio’s work and in particular for La Figlia di Iorio which was played by his dramaturgic company on the april 1922File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Modernità letteraria 2022.pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: articolo su rivista
Tipologia:
Pdf editoriale
Licenza:
Versione editoriale
Dimensione
305.31 kB
Formato
Adobe PDF
|
305.31 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.