The discovery of another autograph version of Francesco Furini’s Announcing Angel clarifies the chronology of the artist’s early work. The hitherto unpublished painting presented here, which very closely resembles Furini’s first masterpiece, Painting and Poetry (Florence, Palazzo Pitti, Galleria Palatina), delivered in 1626, can now be considered to be the initial rendering of the subject, with respect to the versions known thus far, the Announcing Angel in the Koelliker collection, Milan (circa 1628) and the pair of pictures with the Angel and the Virgin Mary housed in a private collection in Florence; the dating of the latter is here postdated to about 1635. Another work, a drawing attributed to Cigoli in the Musée des Beaux-Arts in Angers, is also assigned to Furini’s youthful oeuvre. In conclusion, the Head of a Young Woman on a sheet in the Uffizi is associated with the altarpiece in the church of Santa Maria a Vezzano – Furini’s “first work”, according to early sources.
La scoperta di una ulteriore redazione autografa di Francesco Furini sul tema dell’Angelo annunciante permette alcune precisazioni sulla cronologia delle sue opere giovanili.Vicinissimo al celebre capolavoro iniziale con La Pittura e la Poesia (Firenze, Galleria Palatina) consegnato nel 1626, l’inedito qui presentato si pone infatti come la prima stesura, in ordine cronologico, rispetto alle versioni sinora note del soggetto, l’Angelo Annunciante a Milano, nella collezione Koelliker (circa 1628), e la coppia con l’Angelo e la Madonna conservata in una raccolta fiorentina (la cui datazione viene qui posticipata intorno al 1635). Alla fase giovanile del Furini viene inoltre restituito un disegno conservato nel Musée des Beaux-Arts ad Angers sotto un riferimento erroneo a Lodovico Cigoli, che risulta preparatorio per il putto alato tra le nuvole nel San Carlo Borromeo sorretto da due angeli a San Casciano in Val di Pesa. Si collega, infine, alla recuperata pala con la Madonna assunta con gli Apostoli Pietro e Andrea, la Maddalena e Santa Brigida di Svezia nella chiesa di Santa Maria a Vezzano – “prima opera” del Furini secondo le fonti – il Volto di giovane donna ritratto in un foglio degli Uffizi (n. 2473 S), che appare preliminare per la testa della Vergine assunta.
Addenda a Francesco Furini
ACANFORA, Elisa
2017-01-01
Abstract
The discovery of another autograph version of Francesco Furini’s Announcing Angel clarifies the chronology of the artist’s early work. The hitherto unpublished painting presented here, which very closely resembles Furini’s first masterpiece, Painting and Poetry (Florence, Palazzo Pitti, Galleria Palatina), delivered in 1626, can now be considered to be the initial rendering of the subject, with respect to the versions known thus far, the Announcing Angel in the Koelliker collection, Milan (circa 1628) and the pair of pictures with the Angel and the Virgin Mary housed in a private collection in Florence; the dating of the latter is here postdated to about 1635. Another work, a drawing attributed to Cigoli in the Musée des Beaux-Arts in Angers, is also assigned to Furini’s youthful oeuvre. In conclusion, the Head of a Young Woman on a sheet in the Uffizi is associated with the altarpiece in the church of Santa Maria a Vezzano – Furini’s “first work”, according to early sources.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Paragone ARTE 133 - Furini.pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: articolo
Tipologia:
Pdf editoriale
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
932.37 kB
Formato
Adobe PDF
|
932.37 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.