The continuous evolution of the market and the competitive environment more and more aggressive and dynamic led banks to use new performance measurement systems. In the past, banks measured their performance referring exclusively to the economic and financial dimension; now the attention paid to stakeholders led banks to measure other aspects such as: customer satisfaction, customer loyalty, quality of the products and services, skills and motivation of employees. These new dimensions are monitored in particular by cooperative credit banks, characterized by a strong reciprocal link with the territory. Among the most important tools to measure performance, a special role is assumed by the Balanced Scorecard (BSC), which perfectly matches with banking needs and it allows to assess the performance in four key perspectives. This paper analyzes two case studies of the design and implementation of the BSC in banking institutions in order to understand the mode of application of the BSC and to identify the elements of commonality and divergence between the two cases.

dinamici hanno spinto le banche a utilizzare nuovi sistemi di misurazione delle performance. Se in passato gli istituti di credito misuravano esclusivamente la dimensione economico-finanziaria della gestione, oggi l’attenzione è rivolta anche ad altre dimensioni quali la soddisfazione dei clienti, la loro fidelizzazione, la qualità dei prodotti e dei servizi offerti, le competenze e la motivazione dei dipendenti. Questo accade soprattutto nelle banche di credito cooperativo, caratterizzate da un forte legame di reciprocità con il territorio di riferimento. Tra i principali strumenti integrati di misurazione della performance, un ruolo particolare è assunto dalla Balanced Scorecard (BSC), la quale ben si sposa con le esigenze bancarie e permette di valutare la prestazione secondo quattro prospettive fondamentali. Il paper analizza due casi di studio di progettazione e implementazione della BSC negli istituti bancari al fine di comprendere le modalità di applicazione della BSC ed individuare gli elementi di comunanza e di divergenza tra i due casi.

La misurazione delleperformance nelle banche di credito cooperativo: due casi di studio sull’applicazione della BSC

Aversano, Natalia;
2013-01-01

Abstract

The continuous evolution of the market and the competitive environment more and more aggressive and dynamic led banks to use new performance measurement systems. In the past, banks measured their performance referring exclusively to the economic and financial dimension; now the attention paid to stakeholders led banks to measure other aspects such as: customer satisfaction, customer loyalty, quality of the products and services, skills and motivation of employees. These new dimensions are monitored in particular by cooperative credit banks, characterized by a strong reciprocal link with the territory. Among the most important tools to measure performance, a special role is assumed by the Balanced Scorecard (BSC), which perfectly matches with banking needs and it allows to assess the performance in four key perspectives. This paper analyzes two case studies of the design and implementation of the BSC in banking institutions in order to understand the mode of application of the BSC and to identify the elements of commonality and divergence between the two cases.
2013
dinamici hanno spinto le banche a utilizzare nuovi sistemi di misurazione delle performance. Se in passato gli istituti di credito misuravano esclusivamente la dimensione economico-finanziaria della gestione, oggi l’attenzione è rivolta anche ad altre dimensioni quali la soddisfazione dei clienti, la loro fidelizzazione, la qualità dei prodotti e dei servizi offerti, le competenze e la motivazione dei dipendenti. Questo accade soprattutto nelle banche di credito cooperativo, caratterizzate da un forte legame di reciprocità con il territorio di riferimento. Tra i principali strumenti integrati di misurazione della performance, un ruolo particolare è assunto dalla Balanced Scorecard (BSC), la quale ben si sposa con le esigenze bancarie e permette di valutare la prestazione secondo quattro prospettive fondamentali. Il paper analizza due casi di studio di progettazione e implementazione della BSC negli istituti bancari al fine di comprendere le modalità di applicazione della BSC ed individuare gli elementi di comunanza e di divergenza tra i due casi.
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